Header Ads

D5100 Cemburu D5300 ada Wi-fi, GPS

Tahun 2011; Nikon D5100 dilancarkan, Tahun 2012; D5200 pulak, tup-tup tahun ni keluar D5300 pulak. 2011 hingga 2013 - rasa macam setiap tahun akan keluar satu model yang lebih upgrade bagi siri yang sama. Cepat sungguh!

D5300 ni DSLR Nikon yang pertama ada fungsi Wi-Fi dan GPS. Baru je keluar kurang lebih seminggu semasa entri ini ditulis. Macam-macam kelebihan yang dia ada berbanding 'abang' dia D5100 yang aku guna sekarang, antaranya yang ketara:

dslr, nikon, d5300, camera, wifi, gps  Sensor lebih besar:
  D5100: 16.2 MP
  D5300: 24.2 MP

 ISO lebih tinggi:
  D5100: 100-6400
  D5300: 100-12800

 Processor lebih laju:
  D5100: Expeed 2
  D5300: Expeed 4
credit image: digitalcameraworld.com

Aku selaku pemilik Nikon D5100, merasa sangat cemburu terutama bab Wi-Fi dan GPS tu! D5300 boleh pindah terus gambar ke smartphone, boleh simpan lokasi gambar diambil. Daripada smartphone boleh upload ke laman sosial. Bolehlah aku buat laporan terkini terus dari 'tempat kejadian', itupun kalau dapat satu lah.

Ada yang sudi nak swap D5100 dengan D5300 tak?  Hu hu hu.

6 comments:

  1. saya pun guna D5100. boleh tak ajar cara nak buat bokeh yg cantik. saya suka amik gambar makanan, anak2...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cuba setting lebih kurang begini:
      1. buka aparture seluas mungkin cth: f/3.5 atau f/4
      2. zoomkan lens seberapa yg boleh cth 50mm.
      3. jauhkan subjek drp dinding atau tiang dsb di belakang.
      4. pergi seberapa dkt yg boleh dgn subjek.

      rujuk sini: http://ibnuismaini.blogspot.com/2013/04/cara-menghasilkan-bokeh-dengan-kit-lens.html

      Delete
  2. Haluuu kawan lama.......howauyueeeeee :D
    kita dah jual D5100 tu hahahahaha mcm dah leteh .....now on Panasonic Lumix GF6 hahahahah sgt suka dan terbaekkkk

    ehhh lama tak memblog macam hilang ingatan kejap hehehehe

    ReplyDelete
    Replies
    1. ch000tz!!! lama hilang tak hapdet. apsal g jual lak D5100 tu, len kali pass je kat sini, senang. ahah.

      bz mengembara ke? hihi

      Delete
  3. jual sebab kalau travel payah n leceh....but sangat jatuh shenta ngan Lumix GF6....mmg besttt

    ReplyDelete
  4. macam menarik jer macam best je...hahaha

    ReplyDelete

Powered by Blogger.